Skip to main content

Creatine is een van de meest gebruikte supplementen in de sportwereld. en dat is niet voor niets. Het is bewezen dat creatine zorgt voor de opbouw van energievoorraden in het lichaam. Dit resulteert uiteindelijk in meer kracht, meer explosiviteit en een betere prestatie. Maar wanneer kun je het best creatine nemen?

Welke creatine soort?

Er zijn veel verschillende (dure) soorten creatine op de markt, waarvan je het meest creatine monohydraat tegenkomt. Creatine monohydraat is het meest onderzocht en tevens ook het goedkoopste. Wij adviseren je om altijd te kiezen voor deze soort creatine. Ga niet meer geld uitgeven dan nodig is want duurdere soorten creatine zijn niet beter en misschien wel slechter dan creatine monohydraat.

Moet je elke dag creatine nemen?

Het voordeel van creatine

Het meest duidelijke voordeel van creatine is waarschijnlijk energie. Gebruik je creatine zoals de meeste mensen als krachtsporter, dan zul je merken dat je net 1 of 2 méér herhalen kunt doen dan zonder het gebruik van creatine.

Laden en onderhoud

Vroeger werd vaak geadviseerd om creatine een aantal dagen in hogere dosering te nemen om zo een spiegel op te bouwen. De onderzoeken hiernaar zijn echter niet eenduidig en onze eigen ervaring is dat het niet merkbaar veel uitmaakt. Neem gewoon elke dag tussen de 3 – 5 gram creatine. Afbouwen is ook niet nodig. Creatine is van nature al aanwezig in je lichaam en kan geen kwaad.

Voor het sporten creatine nemen

Het idee om vóór het sporten creatine in te nemen is dat er dan meer ATP in de spieren aanwezig is. ATP speelt een belangrijke rol bij de energie in je cellen. Meer ATP zorgt voor meer kracht, en meer kracht vertaalt zich in zwaarder trainen.

Na het sporten creatine nemen

Er zijn mensen die creatine innemen gelijk na een training. De gedachte hierachter is dat de spieren uitgeput zijn en door de creatine op dit moment in te nemen, zou de spier het meeste voordeel uit het supplement kunnen halen.

Wat onderzoekers zeggen

Wanneer kun je nou echt het best creatine nemen. De één neemt het voor het sporten, de ander er na. Onderzoek wijst uit dat het in feite weinig uitmaakt wanneer je creatine neemt. De verschillen zijn heel erg klein ongeacht het tijdstip van inname. Zolang je elke dag een dosering neemt, dan is de creatine aanwezig in je systeem en zal het zijn werk doen. Ben je een dag vergeten? Ook dat maakt niets uit en je hoeft dan ook geen dubbele doses creatine te nemen.

Creatine en cafeïne

Neem je elke dag een eiwitshake? Doe daar gewoon je creatine bij in. Neem je geen eiwitten, maar wel elke dag een multivitamine? Neem dan meteen even je creatine. Zo vergeet je het niet en wordt het onderdeel van je dagelijkse routine. Het enige wat we niet aanraden is om creatine samen met je pre-workout te nemen, want cafeïne en creatine werken elkaar wel enigszins tegen. Probeer creatine dus niet te nemen tegelijk met koffie of cafeïne houdende producten.