Skip to main content

Veel mensen gebruiken een pre workout en vragen zich af of ze deze supplementen elke dag kunnen nemen of dat er een grens is aan hoe vaak ze gebruikt kunnen worden. Pre workouts zijn bedoeld om je een energieboost te geven en je te helpen je trainingen kracht bij te zetten, maar niet iedereen reageert hetzelfde op deze supplementen. Lees verder voor meer tips en informatie.

Wat is een pre-workout supplement en wat doet het voor je

Pre-workout supplementen zijn bedoeld om je een energiestoot te geven voordat je gaat trainen. Ze bevatten meestal cafeïne, en ook andere ingrediënten zoals creatine die je door je training heen moeten helpen. Niet iedereen reageert hetzelfde op pre-workouts, dus het is belangrijk een beetje te experimenteren en er een te vinden die voor jou het beste werkt.

De voordelen van pre-workouts zijn o.a.:

  • Verhoogde energie en motivatie
  • Betere prestaties tijdens je training
  • Verhoogde focus en concentratie

Kunnen pre workout supplementen negatieve effecten veroorzaken

Pre-workout supplementen kunnen een aantal verschillende bijwerkingen hebben, afhankelijk van de persoon. Enkele veel voorkomende bijwerkingen zijn:

  • Nerveusheid of angst
  • Verhoogde hartslag
  • Moeite met slapen
  • Diarree
  • Hoofdpijn

In veel gevallen wordt dit veroorzaakt door de cafeïne in het supplement, maar het kan ook voorkomen dat je bijvoorbeeld allergisch bent voor een bepaalde stof. Het is belangrijk dat je je bewust bent van de mogelijke bijwerkingen van elk supplement dat je neemt.

Hoe vaak pre workout gebruiken

Pre-workout supplementen zijn over het algemeen veilig om elke dag in te nemen, maar het is belangrijk dat je je bewust bent van de mogelijke bijwerkingen. Ook is iedere persoon verschillend en het kan zijn dat je gevoelig bent voor een bepaalde stof. Sommige mensen kunnen een verhoogde hartslag, angstgevoelens, slaapproblemen, of andere nadelige effecten ervaren. Als je negatieve bijwerkingen ervaart, stop dan met het supplement en raadpleeg een arts.

De verschillende soorten pre workouts die tegenwoordig op de markt zijn, met hun voor- en nadelen

Pre workouts zijn supplementen die bedoeld zijn om vóór een training in te nemen. Ze zijn er in veel verschillende vormen, maar de meeste bevatten cafeïne, beta alanine, citrulline en andere stimulerende middelen.

De voordelen van pre workouts zijn dat ze je kunnen helpen meer uit je training te halen. Ze kunnen je energieker en gemotiveerder laten voelen, en ze kunnen je ook helpen je beter te concentreren. Vooral als natural kunnen alle kleine beetjes helpen.

Hoe vaak je ook een pre workout wilt gebruiken, ze kunnen zijn als ze niet goed ingenomen worden. Neem geen 3 scoops als er 1 op het potje staat, dit is vragen om problemen op de lange termijn. Ze kunnen angstklachten en andere gezondheidsproblemen veroorzaken als ze niet goed gebruikt worden. Volg altijd de aanwijzingen op de verpakkingen. Heb je last van angstige gevoelens of slapeloosheid, dan kun je een pre-workout zonder cafeïne proberen.