Skip to main content

De muziekdienst Spotify is de volgende grote technologieonderneming die grote bezuinigingen moet aanbrengen. Het Zweedse streamingbedrijf gaat ongeveer 6% van de banen schrappen, wat neerkomt op bijna 600 van de 9800 werknemers.

CEO Daniel Ek vermeldde dat “de afgelopen maanden veel energie is gestoken in het verminderen van kosten, maar het was niet voldoende om de reorganisatie te voorkomen”.

Ek wenste dat hij, net als andere leidinggevenden van technologiebedrijven, de ontwikkeling die zij tijdens de pandemie van het coronavirus hadden doorgemaakt in stand kon houden. Hij heeft zich sindsdien gerealiseerd dat hij te veel vertrouwen had in de investeringen vóór de stijging van de inkomsten, en als gevolg daarvan moeten zij nu hun personeelsbestand met ongeveer 6% inkrimpen.

‘Abonnementsprijzen zouden kunnen verhogen’

Spotify lijdt onder een vertragende economie en verminderde advertentie-inkomsten. Deze advertenties zijn gericht op de gratis gebruikers van de streamingdienst en op sommige podcasts die op het platform worden gehost.

Analisten van Bloomberg suggereren dat Spotify zijn abonnementsprijzen zou kunnen verhogen in lijn met Apple Music, maar het bedrijf heeft daarover nog geen uitspraken gedaan.

Podcaststrategie

Spotify heeft sinds 2019 meer dan een miljard dollar uitgegeven aan podcasts, inclusief de aankoop van podcaststudio’s en overeenkomsten met gerenommeerde podcasters, zoals Joe Rogan. Opmerkelijk is dat Dawn Ostroff, die een beslissende rol speelde in de podcaststrategie van het bedrijf, onlangs het bedrijf verliet. In oktober schrapte de Zweedse streamingdienst ongeveer 40 banen bij Gimlet Media en Parcast, twee van zijn podcaststudio’s. Afgelopen zomer kondigde Spotify aan dat zijn podcastdivisie binnen één tot twee jaar winstgevend zou zijn.